Köttfärspaj på mitt vis

Ingredienser:

FYLLNING
500 g köttfärs
1 gul lök hackad
2 morötter finrivna
3 vitlöksklyftor pressade
1 dl tomat pure
150 g riven ost
vitpeppar
salt
Tag gärna någon krydda du tycker om och mixtra lite, det är kul!

ÄGGSTANNING
3 ägg
3 dl kokt mjölk som har svalnat, typ blivit kall
malen muskotnöt
vitpeppar
salt

DEG:Quiche Lorraine
3 dl vetemjöl
1 krm salt
150g kallt margarin
3 msk vatten

Ugnsvärme 200 grader

Så här tillagar du den:
Först fixar du degen. Blanda mjöl, salt och margarin så att margarinet blandas väl med mjölet. Häll sedan på vattnet. Blanda ihop snabbt. Linda in degen i gladpack och lägg i kylen ca 1 tim.

Nu till fyllningen:
Bryn färsen lite innan du blandar ner lök, vitlök och morötterna. Låt bryna en stund tills det ser klart ut. Häll på tomatpuren och bryn en stund till (någon minut eller så). Ställ undan och låt kallna någonstanns.

Nu kan du blanda äggstanningen i en shaker, eller vad det heter. Ställ in i kylen.

Nu tar du ut degen som har stått i kylen. Kavla ut den så att du kan lägga den i en paj form (som är ca 26 cm i diameter). Formen ska täckas med degen ända upp över kanterna. Tag en gaffel och nagga den i botten. Ställ in i ugnen ca 10 min i 200 grader. Den ska förgräddas, annars blir den degig. Om degen ligger över kanterna så täck dem med folie runt om,  annars blir den bränd när man grädda den nästa gång. Tag ut formen och ställ den ställ på bänken. Häll i köttfärsen blandat med osten. Häll sedan på äggstanningen. Ta en gaffel och peta lite i stanningen så att det kommer ner i fyllningen, annars ligger stanningen bara på ytan och allt rinner bort på bordet. In i ugnen 200 grader i ca 30 min. (en varmluftsugn kanske bara behöver 15 min).

Jag har tyvärr ingen bild,  den var så god att den gick åt med en rasande fart. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0