Panerad fisk med kall sås och kokt färskpotatis

Kall sommar sås: Ta 1 dl gräslök, 3 dl gräddfil, 1 klyfta pressad vitlök, 1 tsk citronpeppar, 1 tsk stött havssalt, 6 msk majonnäs, lite vitpeppar efter smak och tycke (Jag tog 1 kryddmått men det går bra utan). Blanda allt i en skål.  Låt dra i 1 timme,  gärna en halv dag (om man gör den på morgonen så blir den godare).

Panera fisk:  Ta ströbröd och ägg, om ni vill ha en dubbelpanering så ska det vara mjöl till. Om man ska göra en enkel panering doppar man fisken i ägg och sedan i ströbrödet. Om man gör en dubbel panering tar man först mjöl, sedan ägg och sist ströbrödet. Stek fisken i en blandning av margarin och olja så blir det super gott, men det går bra att steka i bara margarin. Stek ca 2 min/sida. Stöbröd bränns lätt vid när man steker, så skölj pannan efter varje stekning.

Koka potatis: Jag tänkte koka mina egen odlade potatis från balkongen, som Rakel och jag skördade nu på morgonen. Koka potatis i 25 minuter.

Ingredienser:

Sås
3 dl gräddfil
1 klyfta vitlök
1 dl gräslök
1 tsk citronpeppar
6 msk majonnäs
1 tsk havssalt
1 krm vitpeppar


Panering
Ägg
Ströbröd
Ev mjöl


Stekning
Margarin
Matolja


Fisk
Hajmal (torsk går också bra)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0